Trumplandia

Fox News contributor files lawsuit saying Trump personally helped Fox push Seth Rich conspiracy theory

A private investigator and Fox News contributor recently filed a lawsuit in a U.S. District Court, claiming that a now-debunked Fox report on the murder of DNC staffer Seth Rich was manipulated and reviewed by the White House prior to publication.

A private investigator and Fox News contributor recently filed a lawsuit in a U.S. District Court, claiming that a now-debunked Fox report on the murder of DNC staffer Seth Rich was manipulated and reviewed by the White House prior to publication.

“Fox News was working with the Trump administration to disseminate fake news in order to distract the public from Russia’s alleged attempts to influence our Country’s presidential election,” states Rod Wheeler‘s lawsuit according to an explosive report from NPR. Wheeler is a former D.C. homicide detective who investigated Rich’s murder. He says his quotes that were cited by the Fox report were fabricated.

According to Fox’s president of news Jay Wallace, there’s no evidence to suggest that Wheeler’s statements were fabricated. Wheeler, who appeared on Fox to discuss the Seth Rich case, claims he never made quotes that were attributed to him, adding that the story was manipulated because “this is the way the president wanted the article.” The lawsuit cites a text sent from Fox contributor Ed Butowsky to Wheeler, where he said the president “wants the article out immediately.”

“Not to add any more pressure but the president just read the article. He wants the article out immediately. It’s now all up to you. But don’t feel the pressure,” the text read according to the lawsuit.

But as The Washington Post points out, Wheeler backtracked claims he’s made about the Rich investigation. Wheeler claimed in a May 5 interview with a Fox affiliate that an alleged link between Rich and Wikileaks was “confirmed,” although there’s no evidence to suggest such a link exists. He later said that his claim of a confirmed link was a result of a “miscommunication.”

After Rich’s death, conspiracy theories began to circulate that said he was about to deliver damaging info from hacked emails about then-presidential candidate Hillary Clinton to Wikileaks. Investigators concluded that the murder was the result of a botched armed robbery, although a later report says he was targeted by a serial killer. There is no credible evidence to suggest that Rich ever had any inside info or that he had any connections to Wikileaks.

WaPo created a timeline based in the details of the lawsuit which is reprinted below. The timelines refers to Butowsky, who is a Trump supporter and a frequent guest on Fox News and Malia Zimmerman, who is a reporter for Fox:

July 10, 2016
Rich is shot to death in Washington during what D.C. police describe as an attempted armed robbery. The case remains unsolved.

July 22, 2016
WikiLeaks releases a batch of emails stolen from the DNC. That Rich was killed shortly before these files were released eventually spawns conspiracy theories about the possibility that Rich may have been involved in a plot to release them that ended in his murder.

U.S. intelligence agencies dismiss that idea. Their evidence suggests that the DNC network was accessed over a long period of time by two different Russian government agencies, as early as the summer of 2015.

Jan. 20, 2017
Trump is inaugurated as president.

February
Butowsky reaches out to Rich‘s family to offer to help fund an investigation into their son’s death. They agree.

At some point before or during February, Butowsky apparently speaks with veteran journalist Seymour Hersh, who Butowsky says indicated a link between Rich and the FBI. Hersh told Folkenflik it was “gossip” and that Butowsky “took two and two and made forty-five out of it.”

Feb. 23
Butowsky allegedly texts Wheeler to pitch him on pursuing the Rich investigation. … The two speak on the phone.

Feb. 28
Butowsky, Zimmerman and Wheeler meet for the first time. Wheeler indicates that he’s surprised Zimmerman is at the meeting.

Butowsky later introduces Wheeler to the Rich family but allegedly asks that he not mention the link to Fox News.

March 14
The Rich family retains Wheeler to investigate the killing, paid for by Butowsky.

April 18
According to the lawsuit, Butowsky allegedly texts Wheeler to ask him to join a meeting with White House press secretary Sean Spicer. … The lawsuit alleges that Butowsky explained the reason for the meeting as to “keep [Spicer] abreast” of the investigation.

April 20
Butowsky and Wheeler meet with Spicer. Wheeler’s lawsuit claims that Spicer was given a copy of the outline of Wheeler‘s investigation and asked to be kept updated about it.

Spicer later acknowledged the meeting to NPR’s Folkenflik.

“It had nothing to do with advancing the president’s domestic agenda — and there was no agenda,” Spicer told Folkenflik. “They were just informing me of the [Fox] story.”

April 25
Wheeler meets with a D.C. detective investigating Rich‘s murder, who indicates that he has no evidence that the killing was anything other than a robbery. Butowsky allegedly sends an email to Wheeler saying that if the detective doesn’t help, “we will go after him as being part of the coverup.”

May 9
Trump fires FBI Director James B. Comey.

May 10
Butowsky and Zimmerman allegedly call Wheeler and inform him that they’ve identified an FBI source who can confirm emails between Rich and WikiLeaks.

May 11
Zimmerman shares a draft of her story with Wheeler. It doesn’t include quotes from Wheeler about that FBI link.

May 14
Wheeler claims that Butowsky had repeatedly made remarks about how the White House was paying attention to the story. On May 14, Butowsky calls Wheeler and leaves a message that Wheeler shared with Folkenflik.

“A couple of minutes ago,” Butowsky says, “I got a note that we have the full attention of the White House on this and tomorrow let’s close this deal.”

He then texts Wheeler to inform him that Trump read Zimmerman‘s article and wants it published. … To NPR, both Spicer and Butowsky deny that the president reviewed the story. Butowsky told Folkenflik he was “joking with a friend.”

May 15
The Washington Post, continuing a second week of scoops about the Trump administration, reports that Trump revealed classified information in a private May 10 meeting with the Russian foreign minister.

Zimmerman informs Wheeler that her story is going to be posted shortly. She asks Wheeler for quotes on specific topics, neither of which relates to the alleged source at the FBI.

With the story set to publish, Butowsky allegedly emails Wheeler and the hosts and producers of Fox News’ “Fox and Friends.” He reinforces a key point of what he hopes to accomplish: Undercut the idea that Trump’s election was aided by Russian interference. (Emphasis is from the lawsuit.) … Zimmerman‘s story is posted on a local news station in D.C.

May 16
The story goes up on Fox News’ website. It includes quotes from Wheeler about the FBI source that he claims in the lawsuit he never gave to Zimmerman.

In a recording of a three-way call that day with Butowsky and Zimmerman provided to Folkenflik, she seems to acknowledge that.

“Not the part about, I mean, the connection to WikiLeaks, but the rest of the quotes in the story did” come from Wheeler, she says. Butowsky tells Wheeler, “One day you’re going to win an award for having said those things you didn’t say.”

Zimmerman says that her superiors at Fox News told her to keep the quotes. Wheeler had first called Butowsky to complain. Butowsky allegedly pointed the finger at the White House. … These quotes that Wheeler says were fabricated by Zimmerman are the heart of his lawsuit.

Spicer is asked about the story during the White House press briefing. He claims not to be aware of the story. … That night, Wheeler appears on Sean Hannity’s Fox News program and supports the story, though he claims not to have personal knowledge of a Rich-WikiLeaks link.

May 17
The local D.C. station reports that Wheeler was backtracking on the statements attributed to him — including statements made on-air.

May 23
Fox News retracts its story.

In his lawsuit, Wheeler seeks damages for “mental anguish and emotional distress and lost earnings at his private investigation firm,” according to The Hill.

Featured image: Gage Skidmore/The Daily Mail

Facebook Comment
To Top